1. Artiklar
  2. Grunder
  3. Så aktiverar du e-faktura för ditt kreditkort
aktivera e-faktura för kreditkort

Så aktiverar du e-faktura för ditt kreditkort

Att aktivera e-faktura för ditt kreditkort innebär att du får din kreditkortsfaktura digitalt direkt i din internetbank eller mobilapp istället för på papper. Många kreditkort tar ut en avgift på cirka 30–60 kr för att skicka en pappersfaktura. Genom att aktivera e-faktura för ditt kreditkort slipper du helt denna avgift. Det är enkelt att komma igång och tar bara några minuter. Här guidar vi dig steg för steg till hur du aktiverar e-faktura för ditt kreditkort.

Steg-för-steg: Aktivera e-faktura för ditt kreditkort

1. Logga in i din internetbank

Gå till din banks webbsida eller app och logga in som vanligt med Mobilt BankID eller annan säkerhetslösning.

2. Gå till e-fakturatjänsten

Navigera i menyn till betalningssektionen. Exakt var du hittar e-fakturainställningarna kan variera lite mellan banker, nedan går vi igenom hur du hittar det i Swedbank-appen och SEB-appen.

Swedbank: I Swedbank-appen klickar du på menyvalet "Betala och överföra". På den sidan hittar du fliken "e-faktura".

Betala och överföra swedbank

När du klickat in på E-faktura sidan hittar du en knapp med texten "Lägg till ny e-faktura".

Lägg till ny e-faktura swedbank

SEB: Har du SEB aktiverar du e-faktura genom att först logga in i SEB-appen och klicka på menyvalet "betalningar".

SEB aktivera e-faktura

Klicka på "e-fakturamottagare". Följ sedan instruktionerna på skärmen för att söka fram din kortutgivare och aktivera e-faktura.

SEB lägg till ny e-faktura mottagare

3. Lägg till ny e-faktura

När du valt att lägga till/anmäla e-faktura får du vanligtvis söka efter och välja företaget som ska skicka fakturan. Företaget kan vara banken (om det är bankens eget kreditkort) eller kortutgivaren. Enklast är att kolla vilket företagsnamn som står på din kreditkortsfakura och söka efter det. I sökresultatet klickar du på rätt företag.

4. Fyll i efterfrågade uppgifter

Efter att du valt företaget öppnas ett anmälningsformulär. Här behöver du ange vissa uppgifter för att koppla ditt personliga kortkonto till e-fakturan. Vanligt är att du får fylla i personnummer och ibland kundnummer hos kortutgivaren samt OCR-numret från din senaste kreditkortsfaktura.

5. Godkänn och signera anmälan

När formuläret är ifyllt skickar du iväg anmälan. Vanligen behöver du bekräfta med BankID eller din säkerhetsdosa, precis som vid en betalning. Banken skickar sedan din anmälan elektroniskt till kreditkortsutgivaren.

6. Klart

Du bör få en bekräftelse direkt i internetbanken att anmälan är mottagen. I vissa fall kan du även få en bekräftelse via mejl eller meddelande i bankappen. Från och med nästa fakturaperiod kommer din kreditkortsräkning att levereras som e-faktura.

Författare

Viktor Svensson

Viktor Svensson

Expert|viktorcardmatch.se

Viktor har över 10 års erfarenhet av att jämföra kreditkort, bland annat som grundare till en av de största jämförelsetjänsterna för kreditkort i Sverige. Viktor har även studerat juridik vid Lunds universitet och arbetat ideellt som juridisk rådgivare.

Artikeln uppdaterades senast .