Om någon använder ditt kreditkort utan tillåtelse, har du enligt betaltjänstlagen rätt att få tillbaka pengarna. I den här guiden går vi igenom hur du bestrider en obehörig transaktion på ditt kreditkort, vilket skydd du har som kortinnehavare, samt vad som räknas som en obehörig transaktion.
En obehörig transaktion är en betalning du inte själv har godkänt, till exempel vid stöld av kortuppgifter, skimning eller om du blir utsatt för ett bedrägeri.
Att bestrida en obehörig transaktion innebär att du meddelar banken att ett köp eller uttag inte är godkänt av dig och att du därför kräver att pengarna ska återbetalas. Det är viktigt att agera snabbt, tydligt och metodiskt.
Det första du ska göra är att spärra kortet för att förhindra fler transaktioner. Detta gör du via:
För att styrka att transaktionen är obehörig kan det vara bra att samla in följande uppgifter:
Använd bankens reklamationsformulär (finns ofta på webben) eller skicka ett mail. Skriv tydligt att du bestrider transaktionen:
Exempel på hur en skriftlig reklamation kan se ut:
Ärende: Obehörig transaktion – begäran om återbetalning
Hej,
Jag bestrider en transaktion som har genomförts utan min tillåtelse:
Jag har inte godkänt denna transaktion och vill att ni återför beloppet enligt betaltjänstlagen. Kortet har nu spärrats. Jag bifogar relevant dokumentation.
Vänligen bekräfta att reklamationen är mottagen och att ärendet utreds.
Med vänlig hälsning,
[För- och efternamn]
[Personnummer]
[Kontaktuppgifter]
En polisanmälan är normalt ett krav om någon typ av brott har begåtts.
Banken ska bevisa att du godkänt köpet (t.ex. via PIN-kod, BankID eller chip). Om de nekar återbetalning kan du:
Klagar du skriftligen måste banken svara inom 14 dagar.
Viktor har över 10 års erfarenhet av att jämföra kreditkort, bland annat som grundare till en av de största jämförelsetjänsterna för kreditkort i Sverige. Viktor har även studerat juridik vid Lunds universitet och arbetat ideellt som juridisk rådgivare.
Artikeln uppdaterades senast .