1. Artiklar
  2. Grunder
  3. Så bestrider du en obehörig transaktion på ditt kreditkort
a person holding a credit card in front of a machine

Så bestrider du en obehörig transaktion på ditt kreditkort

Om någon använder ditt kreditkort utan tillåtelse, har du enligt betaltjänstlagen rätt att få tillbaka pengarna. I den här guiden går vi igenom hur du bestrider en obehörig transaktion på ditt kreditkort, vilket skydd du har som kortinnehavare, samt vad som räknas som en obehörig transaktion.

Vad gäller vid en obehörig transaktion med ditt kreditkort?

  • Du har rätt att få pengarna tillbaka. Om du påstår att du aldrig har godkänt transaktionen är det banken som måste bevisa motsatsen.
  • Om inget tekniskt fel har skett och du inte varit grovt vårdslös, får banken bara dra max 400 kr i självrisk.
  • Vid grov oaktsamhet (exempelvis om du har delat med dig av din pinkod) kan du få stå för upp till 12 000 kr själv.
  • Har du agerat särskilt klandervärt, exempelvis lämnat både kortet och en lapp med koden på i plånboken, kan du bli ansvarig för hela beloppet.

Vad räknas som en obehörig transaktion?

En obehörig transaktion är en betalning du inte själv har godkänt, till exempel vid stöld av kortuppgifter, skimning eller om du blir utsatt för ett bedrägeri.

Så bestrider du en obehörig transaktion – steg för steg

Att bestrida en obehörig transaktion innebär att du meddelar banken att ett köp eller uttag inte är godkänt av dig och att du därför kräver att pengarna ska återbetalas. Det är viktigt att agera snabbt, tydligt och metodiskt.

Steg 1: Spärra kortet omedelbart

Det första du ska göra är att spärra kortet för att förhindra fler transaktioner. Detta gör du via:

  • Bankens app eller internetbank. Detta är det snabbaste alternativet.
  • Telefonsamtal till spärrtjänst. Spärrtjänsten brukar vara öppen dygnet runt. Är du osäker på exakt vad du bör göra bör du alltid välja att kontakta spärrtjänst per telefon för att få hjälp. 

Steg 2: Samla dokumentation

För att styrka att transaktionen är obehörig kan det vara bra att samla in följande uppgifter:

  • Skärmbild eller PDF på transaktionen.
  • Om du har tillgång till platsdata, GPS-loggar eller resedokument som visar att du var någon annanstans.
  • Eventuell kommunikation med butiken där transaktionen har skett.

Steg 3: Skicka en skriftlig reklamation till banken

Använd bankens reklamationsformulär (finns ofta på webben) eller skicka ett mail. Skriv tydligt att du bestrider transaktionen:

Exempel på hur en skriftlig reklamation kan se ut:

Ärende: Obehörig transaktion – begäran om återbetalning

Hej,

Jag bestrider en transaktion som har genomförts utan min tillåtelse:

  • Datum: [XX-XX-2025]
  • Belopp: [XXX kr]
  • Säljare: [XXX AB / okänd]
  • Bokförd på: [Kontonummer/Kortnummer]

Jag har inte godkänt denna transaktion och vill att ni återför beloppet enligt betaltjänstlagen. Kortet har nu spärrats. Jag bifogar relevant dokumentation.

Vänligen bekräfta att reklamationen är mottagen och att ärendet utreds.

Med vänlig hälsning,
[För- och efternamn]
[Personnummer]
[Kontaktuppgifter]

Steg 4: Gör en polisanmälan

  • Gå in på polisen.se/anmal och välj “bedrägeri”.
  • Beskriv händelsen och inkludera datum, plats och belopp.
  • Spara diarienumret – det ska skickas till banken vid begäran.

En polisanmälan är normalt ett krav om någon typ av brott har begåtts.

Steg 5: Följ upp och begär skriftligt beslut

Banken ska bevisa att du godkänt köpet (t.ex. via PIN-kod, BankID eller chip). Om de nekar återbetalning kan du:

  • Begära ett skriftligt beslut med motivering.
  • Fråga vilket bevis banken baserar sitt beslut på.

Klagar du skriftligen måste banken svara inom 14 dagar.

Författare

Viktor Svensson

Viktor Svensson

Expert|viktorcardmatch.se

Viktor har över 10 års erfarenhet av att jämföra kreditkort, bland annat som grundare till en av de största jämförelsetjänsterna för kreditkort i Sverige. Viktor har även studerat juridik vid Lunds universitet och arbetat ideellt som juridisk rådgivare.

Artikeln uppdaterades senast .